Reconstructie Groningerstraat Surhuisterveen

April 2020  - Begin maart heeft Witteveen Surhuisterveen de reconstructie van de Groningerstraat in Surhuisterveen aangenomen.
De Groningerstraat is één van de belangrijkste ontsluitingswegen van Surhuisterveen. Het is de hoofdroute voor doorgaand verkeer, vrachtverkeer, openbaar vervoer, etc. De uit te voeren werkzaamheden hebben een grote impact op de omgeving.
Met de bedrijven binnen het werkgebied zijn nadere afspraken gemaakt omtrent de bereikbaarheid, aan- en afvoer van materialen, goederen, etc. De bedrijventerreinen De Lauwers en Lauwerskwartier en de bedrijven in het centrum van Surhuisterveen zijn ook geïnformeerd over de voorgenomen werkzaamheden, zodat zij hun logistieke planning daarop kunnen afstemmen. 

Werkzaamheden: 
In hoofdlijnen wordt het straatprofiel van de Jan Binneslaan doorgetrokken. Het bestaande asfalt wordt weggefreesd/opgebroken en na de rioleringswerkzaamheden wordt de rijbaan opnieuw geasfalteerd. Het huidige rioolstelsel wordt vervangen en in de nieuwe situatie wordt er een regenwaterriool aangebracht , zodat er een gescheiden rioolstelsel komt te liggen. De bestaande woningen worden afgekoppeld en aangesloten op het nieuwe regenwaterriool. De fietspaden worden voorzien van nieuwe gebakken dikformaten en de trottoirs van nieuwe tegels. In het shared space gebied worden zowel het fietspad als het trottoir voorzien van nieuwe gebakken materialen. Er is in de nieuwe situatie tevens extra aandacht besteed aan de verkeersveiligheid van het kruispunt Warreboslaan / Molenweg.

Fasering:
De werkzaamheden op de Groningerstraat worden uitgevoerd in 3 fasen.

  • Fase 1: Vanaf de Teake Schuilengalaan t/m de Surventolaan
  • Fase 2: Vanaf de Surventolaan tot het kruispunt Molenweg / Warreboslaan
  • Fase 3: Kruispunt Molenweg / Warreboslaan. 
De werkzaamheden aan het kruispunt worden na de bouwvakvakantie opgestart.

Bereikbaarheid: 
Vanwege het afsluiten van de Groningerstraat is er een omleiding via De Dellen en Nije Jirden. Deze omleiding is hoofdzakelijk bedoelt voor doorgaand verkeer. Reden hiervoor is om de verkeersdruk op de overige routes en binnenwegen te beheersen en te voorkomen dat er onnodig veel vrachtverkeer langs komt. 

De bedrijven in Surhuisterveen zijn hierover geïnformeerd en er is gevraagd om hun leveranciers en/of transporteurs te attenderen op een gewijzigde route.

Periode realisatie: 
Uitvoering vanaf dinsdag 14 april t/m 18 december 2020

Opdrachtgever: 
gemeente Achtkarspelen

Cijfers/Techniek:
  • Opbreken en frezen asfaltverharding - 5.400 m²
  • Opbreken elementenverhardingen - 3.285 m²
  • Opbreken kantopsluitingen - 1.345 m
  • Verwijderen straat- en trottoirkolken - 55 stuks
  • Verwijderen kolk- en huisaansluitingen - 500 m
  • Verwijderen hoofdriool Ø 250-600 - 450 m
  • Ontgraven van grond - 5.300 m³
  • Verwerken van grond - 4.500 m³
  • Afvoeren van grond - 4.900 m³
  • Aanbrengen kolk- en huisaansluitingen - 950 m
  • Aanbrengen PVC Ø315 mm - 450 m
  • Aanbrengen betonriool Ø300-600 mm - 150 m
  • Aanbrengen betonriool Ø 700 mm - 180 m
  • Aanbrengen betonriool Ø 800 mm - 260 m
  • Aanbrengen inspectieputten beton - 20 stuks
  • Aanbrengen straat- en trottoirkolken - 66 stuks
  • Aanbrengen funderingen - 7.600 m²
  • Aanbrengen kantopsluitingen - 2.050 m
  • Aanbrengen straatbaksten df - 3.000 m²
  • Aanbrengen tegels en betonstraatstenen - 1.220 m²
  • Aanbrengen asfaltverhardingen - 3.050 m²

Update 12-06-2020
Vandaag wordt, conform planning, op de Groningerstraat de onderlaag en de tussenlaag van het asfalt van de eerste fase aangebracht (Fossemastraat-Surventolaan). De afgelopen 2-3 weken hebben wij de nodige voorbereidingen hiervoor getroffen zoals het aanbrengen en profileren van de puinbaan, het aanbrengen van de banden en het aanbrengen van de kantlaag. De onderlaag en de tussenlaag van de tweede fase (Surventolaan tot Warreboslaan) wordt in de week voor de bouwvak aangebracht. Daarnaast zijn we in de eerste fase ook begonnen met het aanbrengen van de tegels in de voetpaden en het aanbrengen van gebakken stenen in de fietspaden.

De deklaag wordt pas aangebracht, nadat al het riolerswerk gereed. Dat is tegelijkertijd met het aanbrengen van de onder- en tussenlaag van de derde fase. Naar verwachting is dat eind september.